Több százezer embernek szűnt meg a munkahelye a koronavírus járvány miatt, sokak kerültek utcára egyik napról a másikra. Évekbe telik, mire a magyar gazdaság visszaerősödhet a 2020. év eleji szintre, és az is hosszú idő lesz, mire a gazdaságvédelmi akciótervek érdemi hatással lesznek a gazdaságra.
Szinte kilátástalan ennyi embernek munkát adni, sokaknak saját maguknak kell önállóan a saját munkalehetőségüket megteremteni. Jogosan merül fel a kérdés, mihez kezdjenek a munkavállalók ebben a megváltozott helyzetben, amikor a tömeges leépítések veszélye ott lebeg mindenki feje felett.
Kell egy „B” terv!
Először gondoljuk át mihez értünk a legjobban, mi az, amivel szívesen foglalkoznál és ennek a vállalkozásnak van-e létjogosultsága? Ha igen, elkezdhetünk gondolkodni azon, hogyan fogjunk hozzá?
Projekt terv készítése
Első és legfontosabb lépésként határozd meg az elérni kívánt célt: hozz létre olyan piacképes szolgáltatást, amelyre társadalmi igény és fizetőképes kereslet mutatkozik.
Ha már tudod mit, mikor és hogyan szeretnél megvalósítani, meg kell találnod a megfelelő helyszínt. A projekt helyét minden esetben a leendő vendégkör szemszögéből vizsgáljuk, figyelembe vesszük a szolgáltatásunk beilleszthetőségét az adott területre. Ehhez Primer és szekunder piackutatást végzünk, feltérképezve a cégek és magánszemélyek viszonyát a szolgáltatásunkhoz.
Hasznos segítség a kutatásban
- a kérdőíves felmérés
- internetes rákeresés
- hatósugár bejárás
- KSH és OLEF kutatási adatainak elemzése.
Mindenképpen készítsünk el a SWOT – analízist, amely a projekt beindítását követően is stabil támaszunk lesz. A tapasztalatok összesítését követően határozzuk meg a célcsoportot, pozicionáljuk vállalkozásunkat.
Földszint vagy emelet?
Alapvető kérdés! A szépségipari, humán egészségügyi szolgáltatási körhöz leginkább földszintes, utcafrontos illetve könnyen megközelíthető helyiségek alkalmasak. Plázák, bevásárlóközpontok esetén jó választás lehet az emelet, de csak akkor, ha egyéb szolgáltatások miatt nagy forgalmat bonyolít.
A lakóépületekben visszatetsző és körülményes a szolgáltatások lebonyolítása. Egy könyvelő céget könnyebben elképzelek egy bérlakás nyolcadik emeletén, mint egy fodrászatot.
Belső terek funkcionális kialakítása
Az objektumon belüli helyiségek funkcióinak kiválasztása a következő feladat. Ezen a ponton már meghatározó a szolgáltatásunk végzéséhez szükséges helyigény. Attól függően, hogy a munkánknak milyen az intimitási faktora, külső vagy belső helyiséget választunk.
Értelemszerűen pl. egy fodrász forgalmas területre nyíló helyiséget céloz meg, míg egy masszőr számára könnyen megközelíthető, de csendes szoba a praktikus. A higiénés feltételek biztosítása nem csak az ÁNTSZ előírásai szempontjából érdekes, hanem a vendégek komfortérzetét is befolyásolja. Ezek pl. a szellőztetés megoldása, a természetes fénybiztosítása, a kézmosási lehetőségek megléte, mosdók közelsége…stb.
Helyiségek kialakításának általános követelményei
- Mosható, fertőtleníthető felületek kialakítása
- ÁNTSZ eü. előírásainak megfelelő higiénia biztosítása
- Nyitható ablakkal nem rendelkező helyiségek szellőzésének kiépítése
- A rendelőkben kézmosási lehetőség biztosítása, orvosi csappal
- Recepció központ helye a bejárat közelében
- Raktárhelyiségek kialakítása
- Öltözők, zuhanyzók / személyzet és vendég külön /
- Nemenkénti mellékhelyiségek kialakítása
- Alacsony zajszintű berendezési tárgyak alkalmazása
- A rendelőkben vízvizsgálattal igazolt ivóvíz
- Alapterület munkavédelmi szempontból minimum 12 m2
- Több munkahelyes rendelőben az egy székre eső alapterület 9 m2
- Szabályozható hangosítás (a központi rész a recepcióban)
- Helyiségenként szabályozható fűtés
Az orvosi és természetgyógyászati rendelők kialakításánál számos egyéb fontos szempontokat is figyelembe kell venni, pl. a négyszemközti konzultációs lehetőség megteremtését vagy a betegdokumentáció tárolására szolgáló, zárható szekrény biztosítását (egészségügyi adatok tárolására vonatkozó szabályok szerint). Ha a beteg fizikális vizsgálata szükséges, és ehhez öltözni-vetkőzni kell, a rendelőn belül vagy azzal közvetlen kapcsolatban el kell különíteni erre egy helyiséget.
Dizájn megtervezése
Az arculat határozza meg a vállalkozás egyedi, megkülönböztető vonásait, annak érdekében, hogy felismerjék, emlékezzenek rá. Egy idő után hozzájárul az imázsunk kialakulásához. Ez nem csak a helyiségek díszítését jelenti, hanem a honlapunk arculatát, logo egyediségét, a munkaruhánk stílusát vagy éppen a levélpapírunk megjelenését. Fontos a színek harmóniája, komplementer árnyalatok hatásossága, a formák kifejezőképessége, de ugyanilyen fontos a szlogen, tipográfiai rendszer, grafikai motívumok megfelelő kialakítása is.
Berendezési tárgyak és eszközök elhelyezése
Előre át kell gondolnunk milyen gépekre, szerszámokra, eszközökre és berendezési tárgyakra lesz szükségünk az adott tevékenység kényelmes végzéséhez, és ezen információk tudatában tervezzük meg terület berendezési tárgyainak elhelyezkedését. Érdemes gondolnunk a bővíthetőségre, ha felfut a vállalkozásunk volumene, valamint a hatékonyság szemszögéből is vizsgáljuk meg az eszközök elhelyezkedését.
Egyéni és csoportos foglalkozások helyisége
Tréningek, csoportos fejlesztő foglalkozások, aerobik és jóga órák, táncos, mozgásos terápiák a nagyobb helyiségben zajlanak. Az egyéni terápiák, kineziológiai kezelések, mentálhigiénés beszélgetések, pszichológiai terápiák, coaching ülések, valamint logopédiai és gyógypedagógiai fejlesztések számára célszerűbb kisebb termeket választani a kezelésekhez.
Pénzügyi tervezésnél a helyiségek bérleti díja, ill. megvásárlása a legnagyobb tétel, ezért ezen a területen a körültekintés kiemelten fontos.
Kezdő vállalkozásoknak a bérelt helyiségeket javaslom, de ha már megerősödött a vállalkozás, érdemes saját tulajdonú üzlethelyiségbe befektetni. Ha lehetőség van rá, és mi építjük az üzlethelyiséget, már az építés előtt el kell végezni a funkciótervezést.
Sok sikert kívánok!
Pányi István
projekt manager